Beskrivelse
2016-08-02
Guttene samlet seg nok en gang for årets fjelltur i Etnefjellene. Vi kjørte inn til Sauda og opp til Slettedalen, hvor vi satte fra oss den ene bilen. Vi kjørte så til Åbødalen med den andre bilen og satte den fra oss ved Gjettegrytene. Vi begynte å gå opp mot Tverrtjørna som var vårt mål for den dagen. Når vi kom opp til Tverrtjørna viste det seg at den var bunnfrossen og det var ikke mulig å gå rundt vannet. Vi endte opp med å slå opp lavoen på en fjellklippe som gav oss en ganske så god utsikt over Helgedalsbotnen hvor vi gikk opp. Dag 2 begynte med bratt klipper som gikk rett ned. Vi måtte finne en vei ned til slettedalen for å fortesette turen. Vi fant til slutt en vei ned og teamwork var viktig for å komme trygge ned. Endelig nede fra fjellet hadde vi fortsatt en lang vei å gå. Vi endte opp med å gå i 13 timer før vi var framme ved øvre Sandvassbrakka. Vi var helt utslitte og viste ikke hvor vi skulle gjøre av oss når vi kom til hytten, alt gjorde vont. Trym som måtte jobbe ekstra møtte oss på hytten men vi ankom ikke før 00.30 om natten. Dag 3 var noen av oss litt slitne fra dagen før og vondt på forskjellige steder. Det ble en rolig dag i betraktning og slo opp lavoen Botnavatnet. Været var fint, det var fin plass til lavoen, vi laget et lite bål og kokte oss lapskaus. Dag 4 var vi litt mer opplagte og gikk radikt oppover Reinaskarnuten. Endelig framme med Dahlseng sin bil kjørte vi til enden av Slettedalsvatnet, hvor Trym og Dahlseng kjørte til demningen ved Nedra Sandvatnet hvor Trym sin bil stod. Kjartan, Anders, Øyvind og Vebjørn haiket så fra Slettedalen og ned til Sauda. Vi handlet og Øyvind og Dahlseng hentet bilen til Øyvind som stod oppe med Jettegrytene. Vel oppe på hytten til Dahlseng i Slettedalen koste vi oss med Taco og god øl. Det var deilig å slappe av etter en hard fjelltur. Til neste gang.